Eerste daagjes co-schap - Reisverslag uit Manipala, India van Jacqueline Bos - WaarBenJij.nu Eerste daagjes co-schap - Reisverslag uit Manipala, India van Jacqueline Bos - WaarBenJij.nu

Eerste daagjes co-schap

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

06 Februari 2013 | India, Manipala

Maandag was het dan tijd om te beginnen met het Co-schap. Eerst moesten we 's ochtnds vooral heel veel regelen; hotel betalen (oef, wat was dat veel), sportkaart, internet. Hiervoor moesten we naar het hoofdgebouw, en dat gebouw is echt fantastisch mooi, super koel, ruim en modern. Onvoorstelbaar dat dat gebouw in India staat, past totaal niet tussen de gebouwen enzo in een normale stad. Uiteindelijk hadden we om één uuralles zo ongeveer geregeld was eindelijk het ziekenhuis in. Helaas, dit zag er wel uit zoals verwacht; beetje viezig, warm en veeeeel te veel mensen (mag helaas geen foto's maken in het ziekenhuis officieel, dus kan het niet laten zien).
We hadden gehoord van de andere co's bij oogheelkunde dat zij meestal alleen in de ochtenden hoeften te komen, dus ik kwam ook binnen met de verwachting dat dit allemaal niet heel zwaar ging worden. Uit die droom werd ik echter gelijk geholpen. Het eerste wat het hoofd van de afdeling tegen me zei was namelijk dat ik er 's ochtends niet was geweest. Dus ik uitgelegd dat dat ook helemaal niet kon, toen kwam de volgende opmerking; 'je moet wel even een andere broek aantrekken' (ik had met de 38 graden die het hier in een driekwart broek aan, maar dat mocht dus écht niet). Na deze geweldige start moest ik na de lunchpauze terugkomen en kreeg ik mijn rooster. Helaas voor mij moest ik dus inderdaad elke dag van half negen tot half vijf aanwezig zijn, en ook op zaterdag. Ze had (volgens mij expres) precies de meest interesante dingen op zaterdag gepland, dus geen weekend uitstapje voor mij dit weekend. Grote teleurstelling. Ik mocht die middag op de poli meekijken met een mannelijke arts. Ik weet nog helemaal niets van dermatologie, maar gelukkig wist die arts dat en legde hij super veel uit en kon ik elke (ook de domme) vraag stellen. Dat was dus wel leuk!
's avonds was het de laaste avond voor een aantal Nederlanders, dus gingen we met een grote groep uit eten. Het tentje zag er niet al te fris uit, maar het eten was er wel super lekker. Erna nog even wezen dansen in de lokale dans-bar (Remix). Was heel gezellig.En hoe de Indiërs dansen is echt hilarisch, die gaan helemaal uit hun dak op de 5-jaar achterlopende muziek die hier gedraaid wordt. Helaas was er al voorspeld dat na 1,5 week in India de darmen in opstand zouden komen, en helaas was dat bij mij ook zo, dus om kwart over elf lag ik met buikpijn en misselijk in bed.
Dinsdag was ik gelukkig weer helemaal beter. De dag in het ziekenhuis begon met een presentatie van een van de artsen die nog aan het leren was om dermatoloog te worden. Ik kon haar engels nauwelijks verstaan, ging heel snel en met dat accent van hier. Ik zat de hele tijd maar te hopen dat ik dit niet zou hoeven doen, vooral omdat ze ook nog voortdurend afgekraakt werd door dat hoofd. Na de presentatie mocht ik met het hoofd meekijken op de poli. Gelukkig was ze nu wat aardiger, en legde ze me heel veel uit. Wel eindigde de dag met de mededeling dat ik ook (waarschijnlijk meerdere'van) zo'n presentatie moet geven. Help!
Deze vrouw, het hoofd van de afdeling, doet me echt in alles wat ze doet denken aan de baas in de film 'The devil wears prada'. Ze zit in haar kamer op een stoel. Dan moet een van de secetaresses komen vragen wie ze als volgende patiënt wil, want dan kan de secetaresse die roepen. Zelf gaat ze namelijk echt niet opstaan om iemand te roepen. Iedereen (ook de andere atsen, en oké, ik ook) kijkt haar bang aan, en doet onmiddelijk wat ze zegt. Als één van de studenten verteld over een patiënt tegen haar, kan ze dwars door dat verhaal uitleg aan mij gaan geven.
's avonds weer lekker gegeten. En toen lekker vroeg naar bed.
Vandaag was nog de spannendste dag in het ziekenhuis. We gingen namelijk 's ochtends de zalen op. Ik hoop echt dat ik hier nooit in het ziekenhuis kom te liggen, wat is dat verschrikkelijk hier. Er zijn veel verschillende soorten kamers, soms lig je gewoon alleen of met twee, maar er zijn ook zalen met bijna 20 bedden. Verder is het op de afdelingen enorm benauwd en warm. Vaak zit er geen glas in de ramen, dus dan lig je praktisch buiten; heerlijk hygiënisch allemaal. Maar voor mij was het wel interessant om nu wat meer verschillende en ook meer ernstige gevallen te zien. Na een lekkere lunch met fruitsapjes, soort pannenkoek met pittige kip, en een fruitcocktail met ijs (samen iets meer dan 1 euro; jeej!) mocht ik zien hoe er (onverdoofd overigens) meerdere sneetjes in de huid van een patiënt gemaakt werden om het wondvocht te onderzoeken. Halverwege werd ik daar weggeroepen omdat er nóg iets spannenders was; er werd namelijk een huidtransplantatie gedaan. Ik dacht dat je zoiets op een (steriele)operatiekamer zou doen, maar het werd gewoon in een normale behandelkamer gedaan, alleen de arts had een mondkapje voor, maar de dermatoloog-in-opleiding die de helft van het werk deed hoefde net als ik geen mondkapje voor. Was best interessant om te zien. Maar zo tegen het einde, helaas, was het weer zo ver en werd ik duizelig, waarop ik nog dacht komt vast door de warmte hier, begon ionderdaad te zweten, maar toen kwamen er toch zwarte vlekken voor de ogen, geluid viel weg, dus tijd om de kamer uit te lopen en bij te komen. Toen ik weer oké was waren ze natuurlijk al klaar, en kon ik net ziek dat ze de laatste pleister plakten. Wordt leuk straks bij mn volgende co-schap als ik weer in Nederland ben: Chirurgie, als ik dit al niet aan kan...
Gelukkig was het daarna alweer tijd om naar huis te gaan. Ik was bijna weg, maar toen kwam ik Eva tegen. Met haar heb ik samen dit co-schap dermatologie en ga ik erna nog 2 weken reizen. Ze is vanaag dus aangekomen. Ben heel blij dat ze er is.

  • 06 Februari 2013 - 19:08

    Mams:

    Nou weer een hele belevenis, hopelijk voel je je nu weer wat beter!
    Komt denk ik ook wel door de warmte dat je je niet zo goed voelt.
    Dus die co-schap in Nederland komt denk ik wel goed !!
    veel plezier nog verder. liefs, mams & paps.

  • 06 Februari 2013 - 23:32

    Wim Mieke En Sanne:

    Hoi Jacqueline,dus nu moet je echt aan de bak,een goede leerschool voor jou en voor véél anderen die zo verwend zijn door alles wat wij hier hebben in het welvarende europa;in ieder geval een fijne tijd daar,enne
    niet te véél chocola eten hoor!dus die zon die wij zo missen zit bij jullie te bakken;vanochtend in de sneeuw naar mijn werk en de rest van de week wordt het alléén maar kouder;mail ff wat warmte naar ons toe

    groeten en we horen er wel weer van

  • 10 Februari 2013 - 21:38

    Marian:

    Lieve mius,ik was er al bang voor dat het soms moeilijk zou zijn. Maar jij kunt het gewoon En je bent niet van steen! (gelukkig)
    Ik ben in mijn verpl. opl. ook wel weggelopen. Op een o.k. is het heel anders. Je ziet dan maar een stukje mens, de rest is afgedekt....
    Ik ben reuze trots op je ! Bljif sterk, veel liefs, Marian.

  • 11 Februari 2013 - 17:59

    Malou:

    Leuuk.Haha ik zie het al voor me,die dansende Indiers op Britney Spears enz ;-)
    Wel leuk om het allemaal zo te zien en dat het zo anders is lijkt me!
    Ohhh nice de grote sportschool en luxe... En de 38 graden.. Hier is sneeuw! Again, zucht..
    Veel plezier en succes deze week weer!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 14143

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 29 September 2014

Reizen en co-schap in Zuid Afrika

26 Januari 2013 - 23 Maart 2013

Coschap Dermatologie in Zuid India

24 Juli 2011 - 04 September 2011

Vrijwilligerswerk Nepal

Landen bezocht: