Blyde River Canyon en Krugerpark - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Jacqueline Bos - WaarBenJij.nu Blyde River Canyon en Krugerpark - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Jacqueline Bos - WaarBenJij.nu

Blyde River Canyon en Krugerpark

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

22 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Skukuza

Na een heerlijke nacht slapen in een zacht bed in Pretoria was het de volgende dag tijd om echt aan de reis te beginnen.
Stap1: geld pinnen. De aardige vrouw van de backpackers lodge had ons op een kaar aangewezen waar het ongeveer zou zijn. Daar gingen we dan, voor het eerst zelf op pad in Zuid Afrika. We waren door iedereen bang gemaakt over berovingen en skimmen van pinautomaten, dus waren we op onze hoede. Na wat zoeken vonden we een winkelcentrum met een pinautomaat. Stap 1 succesvol voltooid.
Stap 2: auto huren. Dat hadden we, lees Casper, dit thuis al geregeld, we moesten alleen nog even het verhuurbedrijf vinden. We durften niet te vaak op de kaart te kijken, omdat we dan teveel op een toerist zouden lijken. Denk dat we met onze bleke huid en blonde haren sowieso al op vielen, ook zonder kaart, maar toch. Uiteindelijk ging ook dat goed en kregen we een mooie grijze Nissan Micra mee.
Stap 3: terug naar de backpackerslodge rijden om te betalen. Casper had de eer om te mogen beginnen met rijden. Ze rijden hier aan de linker kant van de weg, dus dat was wel even wennen, maar uiteindelijk toch goed geslaagd.
Hierna wilden we door naar de volgende bestemming; graskop heet de plaats. Via de tolweg reden we pretoria uit, en na een lunch van lekkere wafels met banaan en ijs met uitzicht op neushoorns, buffels en struisvogels reden we steeds meer ontspannen richting graskop. Tot de tolweg ophield. We kwamen op een andere weg waar we eventjes verdwaald raakte door slechte bewegwijzering en wegwerkzaamheden (totaal niet onze schuld dus ;)). Daarna kwamen we op een andere weg, met potholes. Dat zijn gaten in de weg. En het waren er veel. Casper noemde het rijden net een videogame waarbij de gaten ontweken moesten worden, enige probleem is dat we maar een leven hadden, en game over is ook echt game over. Gelukkig was Cas goed in het spel, dus we kwamen, iets later dan gepland, dat wel, veilig aan in Graskop. In Graskop hadden we ook een backpackerslodge, maar dit keer gingen we kamperen. In het donker de tent opzetten was een nieuwe uitdaging, welke ook met glans gehaald werd. Dit (en mama s verjaardag) hebben we gevierd door lekker uit eten te gaan. Smullen was het. Erna een koude nacht in de tent.

De volgende dag, Vrijdag was het mijn beurt om links te leren rijden door de Blayde River Canyon. We namen een toeristische weg met verschillende 'viewpoints' waar we stopten met de auto, een stukje wandelde en de meest fantastische uitzichten te zien waren. Ook tijdens het rijden zelf was het uitzicht wonderbaarlijk, nog nooit zo iets moois gezien! De mooiste stop was ironisch genoeg bij een viewpoint met potholes. Dit waren echter geen gaten in de weg dit keer, maar een fantastisch landschap waarbij je zag hoe het stromende water gaten in de rotsen heeft geslagen.
Na deze mooie tocht kamen we aan bij onze camping. De camping is enorm, en lijkt heel erg op een grote Nederlandse camping, alleen is het uitzicht vele malen mooier.
We hebben eerst een hike gedaan door dat mooie landschap. Was maar twee uur, toch wat zwaarder dan gedacht, veel klimmen en dalen, maar wel weer wonderbaarlijk mooi uitzicht.
Na het opzetten van de tent en de constatering dat de supermarkt op de camping geen lekker eten heeft, zijn we wederom lekker uit eten gegaan. Er is een restaurant op de camping zelf. Het eten bestond uit een buffet, waar we wederom heerlijk gegeten hebben.

De volgende dag werd de tent weer afgebroken, met wat angst voor de bavianen die de spullen zouden kunnen stelen. Uiteindelijk heb ik geen baviaan gezien, en konden we op weg naar het Kruger Park. Na een weg met wederom veel potholes, en ook wilde koeien kwamen we daar s middags aan. Snel wat boodschappen bij de spar en tanken en we waren klaar voor de wilde dieren. Je mag hier zelf met de eigen auto door het park rijden, en het was ook gelijk de weg naar onze camping voor die nacht. Toen we nog geen vijf minuten in het park waren waren de eerste giraffes al gespot. We hadden geluk, want dit zette de trend voor de rest van de middag. We zagen springbokken, gnoes, olifanten die over de weg liepen en soms zelfs gevaarlijk dicht bij kwamen, een hyena en wat mooie en minder mooie vogels.
Uiteindelijk kwamen we aan bij 'olifants' dat was een andere camping dan de onze, maar daar moesten we inchecken omdat die van ons blijkbaar te klein en primitief was om een incheckbalie te hebben. Dat primitieve bleek ook op de weg ernaartoe, waar onze Nissan Micra duidelijk niet op gebouwd was. Eenmaal aangekomen bij het kamp in Balule stonden we voor een dicht hek. Uiteindelijk bleek toeteren de oplossing om het hek open te krijgen, maar het duurde even voor we dat door hadden. De camping bleek inderdaad primitief. Er waren denk ik twintig plekken, geen elektriciteit en iedereen had auto's die wel op die weg berekend waren, sommige zelfs een uitvouwbare wagen met hun eigen zonnepanelen en andere profie spullen die wij niet hadden, zoals stoelen. De tent opzetten was weer een uitdaging aangezien de grond een groot rotsblok bleek, maar gelukkig hadden we behulpzame buren die een stuk hout hadden om de haringen mee in te slaan. Laatste uitdaging was een blik knakworsten openen met een zakmes. Dat is de enige missie die echt gefaald is. We hadden wel nog een salade en brood, dus kwam goed. De avond werd goed afgesloten met een wijntje bij de aardige buren en hun kampvuur.

De volgende ochtend werden we vroeg wakker van het geluid/gebrul van bavianen. Gelukkig hadden we de tent met twee sloten dicht gedaan, dus vonden we het best leuk. We zouden een wandeling met gids langs de rivier gaan doen, maar omdat. We verdwaalden op de vervelende weg waren we daar te laat voor. We hebben wel weer heeeeeeeel veel dieren gezien, namelijk; rennende bavianen (sneller dan de auto!), giraffes, struisvogel, zebras, gnoes, springbokken, empala, gemsbokken, olifanten in polonaise over de weg, nijlpaarden (bij een heel mooi meer), doodshoofdaapjes, roofvogels, eekhoorntjes, zwijntjes, krokodil, buffel.
Aan het eind van de middag kwamen we aan bij onze camping in Sukuza. Dit keer totaal niet primitief. Wel weer wat problemen met de tent opzetten op de harde grond, maar we hadden weer aardige buren met een hamer. S avonds lekker gegeten en de rest van de avond bij een electriciteitspaal gezeten om al onze spullen op te laden.

De dag erna stonden we heel vroeg op om met een 'wildlife drive' mee te gaan. Oftewel; een bus vol toeristen en een gids die wist waar de dieren waren. Dat loonde, want toen hebben we ein de lijk een leeuw gezien! :) verder zagen we deze rit niet veel nieuws. We zijn al zo verwend dat we niet eens meer elke olifant die we zien op de foto zetten. S middags gingen we zelf rijden en zagen we o.a. Nijlpaarden, olifanten, aapjes, giraffe en nog een leeuw. Het hoogtepunt van de dag kwam s middags toen we gingen wandelen met twee gidsen door het park. Dat was heel spannend, maar het werd nog spannender toen een van de gidsen een neushoorn had gespot. We liepen steeds dichter bij, en het bleek dat het niet maar een neushoorn was, maar een moeder met haar kleine baby neushoorntje. Op een gegeven moment kwamen we wel erg dichtbij en toen leek het of de kleine ons geroken had. De gidsen werden ook een beetje zenuwachtig, en dus slopen we maar weg. Ze gaven ons uitleg over de poep van de dieren, de planten en we zagen in de verte ook nog een giraffe!
S avonds weer lekker vlees eten en plannen van de rest van de reis. Ik ben benieuwd of er nog iets gaat komen dat het Krugerpark gaat overtreffen..

• 22 Juli 2014 - 20:18

Pa En Ma:

Weer een heel leuk verslag! Je kan altijd nog schrijver van reisverhalen worden!

• 29 Juli 2014 - 00:06

Marian Van Diemen:

Geweldig leuk om jullie verslagen te lezen!
    Zo te zien haal je er uit wat er in zit.
    Blijf gezond(en lief voor elkaar ook als er 7 apen spullen van je pikken)
    Ik kijk uit naar je volgende bericht! Liefs en veel,veel moois, Marian.