'How is your Nepali?' ' Yes, I really like Nepal!' - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jacqueline Bos - WaarBenJij.nu 'How is your Nepali?' ' Yes, I really like Nepal!' - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jacqueline Bos - WaarBenJij.nu

'How is your Nepali?' ' Yes, I really like Nepal!'

Door: jacquelinevdbos

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

02 Augustus 2011 | Nepal, Pokhara

De titel is een van de vele misverstanden die ik hier heb met de engels-sprekende Nepalezen.. oftewel: ik snap ze vaak niet. Maar gelukkig komen we er meestal wel uit, en als ik na 5x vragen wat ze bedoelen nog niet weet wat ze nou echt bedoelen, dan lach ik maar lief. Gister kwam ik er echter achter dat de Nepalesen dan gewoon 'yes' zegggen, dus ben benieuwd hoe vaak van de keren dat ze 'yes' antwoorden op een vraag van mij ze het ook echt een goed idee vonden!
Verder gaat het hier nog steeds super goed! Ik ben helemaal gewend en voel me hier al best thuis!
Ik heb alleen niet echt het idee dat ik tot nu toe echt gewerktheb! vorige week waren de kinderen vrij en hebben we vooral een beetje metze geknutseld 's morgens. Na de lunch wilde ze meestal allemaal een film kijken, dus dan gingen we maar mee een film kijken. De kinderen kijken echter niet maar 1 film maar er gelijk 3 achter elkaar, dus tegen de tijd dat wij naar huis moeten/mogen waren ze nog steeds bezig met film kijken!
In het weekend waren we vrij. vrijdagavond zijn we in Lake side (het toeristendeel) cocktails gaan drinken. Dat was heel erg gezellig! Omdat alles om 11 uur sluit dachten we netjes op tijd thuis te zijn, maar de mensn hier gaan echt om half tien al naar bed, dus moest ik de vader in mijn gastgezin alsnog wakker bellen om te vragen of hij de deur open wilde doen!
Zaterdag stond ik maar weer gewoon om zeven uur op (meeste gezinnen staan hier om 5 uur op, dus voelde me al bijna schuldig, maar er was nog niemand wakker! toen maar beetje luidruchtig gaan douchen (ik kan hier namelijk niet zelf mijn ontbijt maken) en toen werden ze ook wakker.
Valt trouwens reuze mee, de meeste Nepaleze eten namelijk 3x per dag rijst, maar ik krijg gerooosterde (wel witte) boterhammen met jam! super fijn!. lunch eten we meestal in het weeshuis, dat is wel rijst met soort bouillon-achtigspul en groene, meestal in een pittig sausje/curry. Dit is meestal ook ons avondeten. Ze hebben wel een keer pasta gemaakt, maar wel op zn nepalees (of Indiaas, ik weet het verschil niet zo goed) dus was super pittig maar wel echt lekker. Ook heb ik een keer roti gegeten, dat was toch wel het aller lekkerst en ziet er echt super leuk uit hoe ze dat maken!
maar goed, zaterdagmiddag zijn we gaan scooterrijden. In Nedrland heb ik het meestal niet zo op die scooterrijdede meisjes, maar hier is de motor het vervoersmiddel, en aangezien we die niet kunnen besturen, werd het een scooter! We mochten bij het eerste verhuurbedrijf de scooters alleen niet huren: we hadden alledrien nog nooit op een scooter gezeten, dus we moesten vragen hoe het ding aan ging enzo.. en toen was Wilke ook nog een beetje 'confused' volgens de mensen van het verhuurbedrijf en toen kregen we ze niet mee.. dus toen maar door de stad slenteren, en net toen we het op hadden gegeven en op zoek gingen naar chocoladetaart (die hier echt superlekker is!) kwamen we een ander verhuurbedrijfje tegen, die ons de scooters wel wilde verhure, maar dan moesten we wel eerst even in het parkje oefenen. IK kreeg de roze scooter:D!Dat parkje was (natuurlijk, net als alles hier) natgeregend, dus super glad en zaten heel veel hobbels en kuilen, dus was bijna enger om daar te rijden dan op de weg. Na het kwartiertje gingen we dan ook de weg op en mochten wij ook deelnemen inn het choatische verkeer hier! Het was echt super leuk, en vrolijk mee-toeterend reden we rond langs het meer!
Zondag hadden we ook een vrije dag. Toen gingen we naar een klein bergdorpje hier in de buurt, waar ook andere vrijwilligers van dezelfde organisatie aan het werk waren. We hadden met hun afgesproken en zouden daar beetje rondleiding krijgen enzo. Was echt super leuk! Maar ben wel heel erg blij dat ik in de stad zit, ze hebben daar namelijk echt niets, en ook geen winkeltjes ofzo en savons is er niets te doen! als je dan net zo'n leegwerkschema hebt als wij, dan ga je je vast doodvervelen!
Gister (maandag) zou ik voor het eerst 'echt' gaan werken, ik moest namelijk ook les geven. Het lesgeven was echter niet aan een hele klas maar aan 1 kind tegelijk. mijn eerste kind was 5 jaar en had engelsebijles nodig. Dat was na 1 minuut welduidelijk, want hij sprak echt geen woord engels. En ik moest hem grammatica uit gaan leggen. Nou, dat lukte dus niet echt, dus heb ik hem maar van de plaatjes in het boek geleerd wat er op de plaatjes stond (er was een 'monkey' en een 'snake', en een 'baloon', maar die laatste kende hij gekgenoeg wel al..) en de zinnen die hij moest leren heb ik hem mij maar na laten zeggen tot het uur voorbij was,. meer kon niet.. Erna nou ik de tweede bijles geven: wiskunde. maar Binod haalt meestal de kinderen uitde klas die de bijles nodig hebben, hij was er nu niet. Dus vroegen we hetaan de wiskundjuf. Maar ze leek het niet helemaal te begrijpen en de klas wel, dus die begonnen te gillen en handen in de lucht te steken dat ze bijles wilden,. dus toen zijn we maar terug naar het weeshuis gegaan, we hadden de les nu wel heel ergverstoord!
's middags waren we weer vrij. Toen zijn we met de vrijwilligster uit het bergdorpje naar 'old Pokhara' gegaan. Het was iets mooier dan het lelijke Pokhara dat wij kennen, maar het was te warm om er echt blij van te worden, en dus was het ijskoude 'heilige water' dat langsstroomde het absolute hoogtepunt! Ik heb heilig water tussen aanhalingstekens gezegt omdathier zoveel dingen heilig zijn dat het wel lijkt of alles heilig is! De koeien op straat zijn heilig, maar krijgen geen eten ofz denk ik, want ze zijn allemaal heel mager. Het hoofd zou heilig zijn, en mag je dus niet zomaar aanraken maar daar heb ik echt nog helemaal niets van gemerkt, en zo zijn er nog veel meer dingen heilig die ik zo snel even niet weet, maar in ieder geval wordt en met veel van de heilige dingen niet omgegaan alsof ze heilig zijn (dat was mijn punt ;) )
Na old Pokhara zijn we naar Lake side gegaan. Daar hebben we eerst een gigantische smoothy gegeten. Je mag hier volgens de lonly planet (wordt altijd gezien als DE reisgids) geen melk drinken, maar we doen dat wel vaker (alle toeristen) en nergens last van! Sosieso kloppen veel dingen en strenge regels waarvan ik me vooraf aan dacht te moeten houden niet. Zo dacht ik dat kleding mijn knien en schouders moest bedekken, maar de schooluniformen hier hebben rokjes boven de knie, en ik heb zelfs een schooluniform gezien met een rokje dat zo kort was dat ik hem niet zonder legging aan zou doen! ook veel van de traditionele kleding die ze hier dragen heeft geen mouwen, een blote buik en als een vrouw borstvoeding geeft gaat dat geheel schaamteloos in het midden van een gezelschap!
Maar ik heb het dus echtsuper naar mijn zin!

  • 02 Augustus 2011 - 10:14

    Mams:

    Weer een heel leuk , spannend verslag.
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    En dat je goed kan omgaan met moeilijke situatie 's , en er een oplossing voor weet ! we wachten gewoon weer op je volgende belevenissen..........
    Ga zo door :-) liefs , Mams

  • 03 Augustus 2011 - 10:14

    Marian:

    superleuk dat ik zo,n ondernemend nichtje heb!
    Blijf gezond,pas op met melk! Liefs,Marian

  • 03 Augustus 2011 - 10:59

    Rob En Lydia:

    Hoi Jacqueline,

    volgens mij heb je het daar zo slecht nog niet, leuke mensen, lekker eten en lekker met een scooter rijden en natuurlijk ook die kinderen helpen met hun engelse les, nog veel plezier de komende tijd, leuk dat we je kunnen volgen met al je belevenissen.

    groetjes Lydia.

  • 04 Augustus 2011 - 14:15

    Wim Mieke En Sanne:

    Hoi Jacqueline,leuk om weer wat te lezen over je belevenissen daar,maarre je bent toch niet je fototoestel vergeten,we willen nu wel eens wat foto´s zien !we zijn zelf een paar dagen naar Drenthe geweest;een dagje wezen fietsen,eens kijken of ik wat foto´s hierop kan zetten ?
    groetjes maar weer en tot het volgende verslag

  • 05 Augustus 2011 - 08:37

    Jacqueline S:

    Jacqie! Super leuk allemaal, haha de roze scooter, hoe kan het ook anders he ;)! Wel leuk dat je echt 1 op 1 bijles mag geven, maar misschien wel lastig om echt vanaf een heel laag niveau uit te leggen.. In ieder geval super leuk verslag weer, ik ga snel je meest recente verslag lezen :D, liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 14185

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 29 September 2014

Reizen en co-schap in Zuid Afrika

26 Januari 2013 - 23 Maart 2013

Coschap Dermatologie in Zuid India

24 Juli 2011 - 04 September 2011

Vrijwilligerswerk Nepal

Landen bezocht: